Montage: Draw Your Gun(2018)

“When the deputy of a small town’s sheriff’s office is humiliated by the fattest and meanest bandit in the area, he draws a wanted poster with a big reward on the head of the bandit. This starts a chain reaction of killings and fraudulence.”

In 2017 was ik een “Gun for hire” van filmmaker Wouter Jansen. Ik heb de eind-montage mogen doen van zijn in Nederland opgenomen western(!) Een leuke en leerzame klus om onderdeel te zijn van een professioneel team van filmmakers.

In 2017 heb ik een reeks korte films achter elkaar gemonteerd, en bij ieder project heb ik weer iets nieuws geleerd. Een manier van kijken, ingrijpende keuzes maken en planmatig en doelgericht werken.
Ik ben dan ook zeer tevreden, en zelfs een beetje trots op de uiteindelijke montage van deze western.

Draw Your Gun (2018)
regie: Wouter Jansen
montage: Bertin van Vliet

Kunstenaarsboek

Een ringband album, vermoedelijk uit de jaren 80, met verkleurd papier en een mooie rode kaft. De basis voor een serie van veertien abstracte composities gemaakt met Ecoline en Oost-Indische inkt.

montage: Showbiz by Charles Bukowski (2018)

Een internationaal filmproject geïnitieerd door Erik Ros, waar ik met veel plezier aan heb meegewerkt als regiseur en editor. Filmmakers uit London, Detroit en Amsterdam werkten onafhankelijk van elkaar aan hun eigen interpretatie van het gedicht Showbiz en vervolgens werd er van de verschillende verhaallijnen weer één collage achtige film gemaakt.

 

Poster design Studio Bertin

Fragment uit Showbiz by Charles Bukowski

 

SHOWBIZ

I can’t have it
and you can’t have it
and we won’t
get it

Continue reading “montage: Showbiz by Charles Bukowski (2018)”

Montage en soundtrack: Clowns Are Real (2018)

Clowns Are Real is een korte stomme film over twee mimespelers die op zoek zijn naar de liefde maar wat ze vinden is hun ware aard. Opgenomen in Los Angelos door Erik Ros.

Voor deze film heb ik samen met Erik Ros de montage gedaan en een eclectische soundtrack opgenomen. Deels geïmproviseerd met potten, pannen en kleine percussie instrumenten, xylofoon, basgitaar en keyboard. Het maakt de film levendig, soms klein en breekbaar. Andere momenten weer hard en naargeestig. Precies wat het moet zijn.

Poster by Studio Bertin

De Jager en de Kraai (2017)

Een korte poppen/animatiefilm die ik heb gemaakt voor De Faunabescherming in samenwerking met DZIGA Art of Matching. De Faunabescherming’s boodschap moest vertaald worden naar een leuke creatieve video om te delen op social media.
Mijn idee om een jager opgejaagd te laten worden door een kraai (hun logo) viel in goede aarde.

Ik heb me bijzonder kunnen uitleven bij het maken van deze korte film. Naast de filmtechnische uitdagingen zoals camera, licht, montage, muziek en digitale nabewerking, heb ik ook alle poppen en het decor zelf ontworpen en gemaakt. Ik heb hiervoor het 3D programma Blender gebruikt met een speciale plug-in om de kraai, het konijn en het hert te modeleren en  heb ze vervolgens van karton en ijzerdraad gebouwd.

Enkele weken lang was mijn woonkamer een atelier/filmstudio en het was af en toe best een uitdaging om het poppenspel en de camera tegelijk te bedienen. Maar over het resultaat ben ik meer dan tevreden.

 

Dutch Design Week 2016

Aan het begin van de week had ik een vloer gelegd van karton dat de ruimte afscheidde van de andere .

In Oktober 2016 ben ik gevraagd door Galerie Daglicht uit Eindhoven om bij hun zeefdruk opstelling op de Dutch Design Week een kunstinstallatie te maken.
Ik heb op lokatie een soort kartonnen robotworkshop gecreëerd en daaruit zijn twee grote robot sculpturen ontstaan. In tegenstelling tot vele ontwerpers die op de Dutch Design Week hun werk presenteerden, was mijn werk spontaan ontstane improvisatie design.

De twee grote robots heb ik op lokatie gemaakt. De kleine robot heb ik later toegevoegd.
Ook heb ik op lokatie een Casiophonic improvisatieconcert gegeven.

 

BREAKERS

Twee videoclips die ik heb gemaakt van Youtube beelden voor een sample-based electronica project genaamd BREAKERS. Twee waar ik zelf erg tevreden mee ben. Ze hebben beiden een soort gelijk thema en aanpak.

De eerste gaat over de zoektocht van de mens naar zijn eigen identiteit door het recreëeren en kopieëren van zijn eigen beeld. We zien het objectiviseren van het eigen lichaam doormiddel van portretteren en afdrukken maken van het gelaat en accentueren en altereren doormiddel van make-up.

Deze tweede gaat meer over de persona. Het spirituele zelfbeeld dat verscholen ligt in de psyche en tot uiting komt doormiddel van make-up.